آخرین دور مذاکرات آتش‌بس غزه بدون دستیابی به موفقیت در دوحه به پایان رسید، اما هفته آینده تاریخ جدیدی برای مذاکرات بیشتر برای تلاش برای پایان دادن به جنگ ۱۰ ماهه تعیین شده است. گاردین در گزارشی در این باره می‌نویسد: بیانیه کاخ سفید که به امضای میانجی‌های قطر و مصر رسید، از پیشنهاد جدیدی سخن می‌گوید که «بر پایه‌های توافق قبلی» بنا شده و شکاف‌های باقی‌مانده را به شیوه‌ای که امکان «اجرای سریع توافق» را فراهم می‌کند، پر کرده است.

جو بایدن در بیانیه دیگری اواخر روز جمعه گفت که پیشنهاد جدید در دوحه مبنای توافق نهایی در مورد آتش بس و توافقنامه آزادی گروگان‌ها را ارائه می‌دهد و افزود: با در دسترس بودن آتش بس جدید، هیچ کس در منطقه نباید اقداماتی را برای تضعیف این روند انجام دهد.

اگرچه این دو بیانیه لحن خوشبینانه‌ای داشت، اما ده‌ها دور گفت و گوی غیرمستقیم بین حماس و اسرائیل از زمان فروپاشی آتش بس کوتاه مدت در دسامبر به توافقی دست نیافتند. هدف این زبان امیدوارکننده نیز ممکن است متوقف کردن اقدامات تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در ماه گذشته در تهران باشد. نگرانی‌های گسترده‌ای وجود دارد که حمله ایران به اسرائیل می‌تواند جرقه یک درگیری شدید منطقه‌ای را ایجاد کند.

★★★★★

srviss.ir
تلفن تماس :09370344186
srviss.ir
تلفن تماس :09191106575

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *