یکی از سخت‌‌ترین لحظات در هر حرفه‌‌ای تصمیم گرفتن درباره زمان و نحوه ترک یک شغل است. بسیاری از افراد می‌‌خواهند در اوج کناره‌‌گیری کنند، اما برای تعیین زمان درست کناره‌‌گیری با مشکل مواجهند، چون وقتی در اوج هستید، خداحافظی زودهنگام خطر از دست دادن دستاوردهای بیشتر را در پی دارد. برخی از مدیران با این تفکر حتی تا ۸۰ و ۹۰ سالگی جایگاهشان را حفظ می‌کنند.

بحث داغ انتخابات آمریکا و کناره‌‌گیری بایدن هم این موضوع را پررنگ‌‌تر کرده است. البته مساله کناره‌‌گیری به موقع بحث تازه‌‌ای نیست. چه در کسب و کار و دولت و چه در ورزش و سرگرمی، بسیاری افراد با نحوه و زمان کناره‌گیری‌‌شان دست به گریبان بوده‌‌اند. جای تعجبی هم ندارد. کناره‌‌گیری یک تصمیم حرفه‌‌ای و اغلب دردناک است،  چون افراد طمع موفقیت بیشتر دارند. به هر حال، تجربه مدیران و ستارگان نشان می‌دهد این موضوع برای هر فرد با توجه به شرایط کاری و زندگی‌اش متفاوت است و یک قانون کلی برای همه وجود ندارد. برخی همچون «جری ساینفلد» کمدین و «جف بزوس»، زمانی از مشاغل و پروژه‌‌های بسیار مهم کناره‌‌گیری کردند که از نظر خیلی‌‌ها هنوز زود بود و ضرورتی نداشت. نگاهی به چرایی این کار و نحوه تصمیم‌گیری برای ورود به مرحله‌‌ای جدید در زندگی می‌تواند برای هرکسی که نقطه عطف شغلی سختی پیش رو دارد، مفید و راهگشا باشد.

این کمدین در سال ۱۹۹۷ تصمیم گرفت سریال کمدی بسیار محبوبش در شبکه NBC را پس از ۹ فصل تمام کند. شبکه پیشنهادهای بسیار سنگینی به جری داد که سریال را برای فصل دهم هم تمدید کند، اما او هیچ‌‌کدام را نپذیرفت و این برنامه معروف با ۹ فصل به پایان رسید. دلیل این تصمیم سخت این بود که او می‌‌خواست در اوج کناره‌‌گیری کند. جری ساینفلد در سال ۲۰۲۰ در پادکستی به تیم فریس گفت: «من نمی‌‌خواستم در قایقی باشم که سوراخ می‌شود و خطر غرق‌‌شدگی دارد. چنین تجربه‌‌ای را نمی‌‌خواستم. مهم‌تر از آن چنین تجربه‌‌ای را برای مخاطبانم نمی‌‌خواستم. این برنامه هدیه من به آنها بود و می‌‌خواستم مثل یک هدیه هم تمام شود. طوری که همیشه به نیکی از آن یاد کنند و هر زمان حرفش شد بگویند دهه ۹۰ برنامه بسیار زیبایی بود که زیبا هم تمام شد. از طرف دیگر می‌توانم این سریال تلویزیونی را مثل یک رویداد جوی هم توصیف کنم که رفته رفته شدت می‌گیرد و تبدیل به توفان می‌شود، اما هر توفانی در نهایت آرام می‌گیرد. انرژی توفانی آن سریال هم داشت ته می‌‌کشید، انرژی خود من هم همین‌طور.»

★★★★★

srviss.ir
تلفن تماس :09370344186
srviss.ir
تلفن تماس :09191106575

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *